Czas pandemii jest szczególnie trudny dla ósmoklasistów i maturzystów. To oni, zgodnie z dotychczasowymi planami, mają podejść do egzaminów na zakończenie nauki w szkole odpowiednio podstawowej oraz średniej. Czy jednak 4 dni robocze — w przypadku ósmoklasistów — pomiędzy powrotem do zajęć prowadzonych tradycyjnie a pierwszym egzaminem ósmoklasisty to wystarczający okres na ponowne przystosowanie się i rewizję materiału przed egzaminem, od którego zależą kolejne 4 lata edukacji? W przypadku maturzystów czas ten jest równy 12 dniom, a przed nimi najważniejszy egzamin w ich życiu, który zadecyduje o zakwalifikowaniu się bądź nie na wymarzoną uczelnię.

Czy podczas nauki zdalnej skupienie ucznia można porównywać do skupienia podczas lekcji? Wydaje nam się, że nie. Skutecznie przeszkodzą mu bowiem w nauce powiadomienia z komunikatorów, media społecznościowe, przeglądanie Internetu…. Niezaprzeczalne jest także, iż są osoby, które z możliwości nauki zdalnej skorzystać nie mogą. Jak w takim razie mówić o równych szansach?

Zauważmy też, że przebywanie w jednej sali egzaminacyjnej ponad 30 osób (a w przypadku szkół, gdzie egzamin odbywa się w auli lub na sali gimnastycznej — kilkuset) tworzy bardzo wysokie zagrożenie epidemiologiczne i możliwość zakażenia jakąkolwiek chorobą zakaźną (niekoniecznie COVID-em-19).

Nie zapominajmy ponadto, że nikt nie może zagwarantować, iż 15 kwietnia uczniowie na pewno wrócą do szkół, a lekcje ponownie będą się odbywać w sposób tradycyjny.

Dlatego zapewnijmy uczniom bezpieczeństwo, a także usuńmy z ich życia element niepewności polegający na martwieniu się, czy egzaminy na pewno się odbędą. Przełóżmy egzaminy maturalne na 2 tygodnie później (tj. zacznijmy je, zamiast 4 maja, 18 maja), a egzamin ósmoklasisty — o 3 tygodnie (12—14 maja zamiast 21—23 kwietnia). Przełożenie o taki okres nie spowoduje konieczności przekładania terminów rekrutacji do szkół ponadpodstawowych i wyższych. Zakończenie egzaminu maturalnego w okolicach 12 czerwca sprawia, iż możliwe jest ogłoszenie jego wyników 4 lipca. Oczywiście, takie przesunięcie wymaga wielu zmian w przygotowanych już np. harmonogramach matur ustnych, lecz stan pandemii, naszym zdaniem, sprawia, iż istnieje potrzeba zastosowania radykalnych kroków, które zapewnią każdemu bezpieczeństwo.

Podpisz petycję, prosimy. Nie musisz mieć ukończonych 18 lat! Zachęcamy do podpisu wszystkich zainteresowanych: uczniów, rodziców, nauczycieli, dzieci, dorosłych… Każdy podpis się liczy! Tu cała treść petycji: treść petycji.

Zbiórka została zakończona. Dziękujemy za wszystkie podpisy. Zebraliśmy ich 5291.

Równocześnie zachęcamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych: FacebookaInstagrama oraz do wsparcia naszej działalności dobrowolną darowizną:

Przekaż darowiznęPodane dane, wraz z kwotą przekazanej darowizny, będą przetwarzane przez Fundację na rzecz Praw Ucznia (ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań) w celu realizacji umowy darowizny. Pośrednikiem darowizny jest system Przelewy24 umożliwiający płatności online. Wpłacający ma prawo dostępu do swoich danych, sprostowania ich, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Więcej na temat przetwarzania danych osobowych można przeczytać w Polityce Prywatności Fundacji. Zapoznałem/am się z tą informacją. a także akceptuję regulamin darowizn. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Fundację na rzecz Praw Ucznia (ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań) w celu informowania o działalności Fundacji i możliwościach wsparcia jej działalności, a także otrzymania podziękowań.